اخبار

طرح ارتقاء سلامت جسم و روان در شرکت پتروشیمی مروارید به انجام رسید

طرح ارتقاء سلامت جسم و روان در شرکت پتروشیمی مروارید به انجام رسید
طرح سلامت جسم وروان با رویکرد ایجاد انگیزش در کارکنان با هدف شناسایی وضعیت کلی و میزان سلامت جسمی، روانی و همچنین میزان رضایت شغلی و شیوه های ایجاد انگیزش در میان کارکنان شرکت، در اواخر سال 93 و ابتدای سال 94 به مرحله اجرا درآورد.
به گزارش روابط عمومی شرکت پتروشیمی مروارید؛ طرح مذکور طی یک دوره زمانی پنج ماهه پس از نیازسنجی و شناسایی و انتخاب مجری طرح و پس از مطالعات اکتشافی به صورت ترکیبی و به شکل کمی و کیفی توسط دکتر شهرام شاه محمدی و تیم تحقیقاتی وی انجام گردید. این مطالعه از نوع توصیفی – تحلیلی و به صورت مقطعی در سطح شرکت و دفتر تهران اجرا گردید.
لازم به ذکر است ابزار جمع آوری اطلاعات و داده ها در این پژوهش پرسشنامه بود که از طریق مصاحبه حضوری و توسط محقق و پرسشگران متخصص، داده های مربوط کسب گردید. با توجه به ماهیت و جامعیت موضوع تحقیق و ضرورت بررسی چندین متغیر اساسی، پرسشنامه مربوطه از ترکیب چند پرسشنامه استاندارد از جمله پرسشنامه دموگرافیک (مشخصات فردی، مشخصات ظاهری، مشخصات سازمانی و وضعیت اشتغال)، پرسشنامه مقیاس کنترل عواطف (ACS شامل زیر مقیاس خشم، اضطراب، خلق افسرده، عاطفه مثبت)، پرسشنامه سلامت عمومی گلد برگ (GHQ شامل مقیاس علائم جسمانی، اضطراب و اختلال خواب، اختلال در کارکردهای اجتماعی و افسردگی)، پرسشنامه انگیزش Koelbel (بر اساس نظریه 2 عامل هرزبرگ) و پرسشنامه رضایت شغلی بری فیلد و ورث ساخته و عملیاتی گردید.
در نهایت پس از انجام پژوهش توسط مجری طرح و با توجه به نتایج و خروجی های حاصل از پژوهش و راهکارهای ارائه شده، مطالبات مختلف کارکنان اعم از مطالبات مادی، معنوی، ساختاری، ارتباطی، رفاهی و سلامت و آموزشی (با توجه به نتایج) و همچنین ضرورت رویکرد مداخله ای در سلامت جسم و روان کارکنان، طرح استقرار مرکز ارتقاء سلامت جسم و روان شرکت با هدف افزایش توانایی کارکنان برای درک و کنترل سلامت خود، افزایش دانش، نگرش و تغییر رفتار سلامت و ارائه خدمات حوزه سلامت به شکل مداوم مطرح وپس از تصویب و انجام مطالعات اولیه و نیازسنجی آن، مرکز مرکز سلامت جسم و روان طراحی، تجهیز و همزمان با هفته سلامت راه اندازی گردید. در این مرکز کلیه خدمات ویزیت، درمان های طبیعی، حجامت و انواع مشاوره های خانوادگی، فرهنگی و روانشناختی انجام می گردد. لازم به ذکر است که از زمان استقرار این مرکز تا کنون 400 نفر از پرسنل شرکت اعم از رسمی و مدت معین و پیمانکاری (220 نفر رسمی و مدت معین و 180 نفر پرسنل پیمانکاری) ویزیت گردیده اند.

۲۳ آذر ۱۳۹۵ ۱۵:۱۴
تعداد بازدید : ۱,۸۸۵